fredag 24. januar 2014

Yoga som en teknikk for endret bevissthet


 Yoga er en gammel og ganske populær form for meditasjon , men i Vesten mange mennesker ser det som mer av en fitness aktivitet eller trening . I sin egen rett , praktisere yoga for bare skyld helsemessige fordeler er en fantastisk og gunstig aktivitet . Men hva mange ikke vet er at Yoga er også en svært kraftig meditativ teknikk som kan oppnå forbløffende resultater .

Jeg er ikke en Yoga instruktør , så jeg kommer ikke til å gå over noen positurer eller noe sånt , i virkeligheten , min erfaring med Yoga stammer fra stretching før meditiations for å klare og åpne mine meridian kanaler . I denne forbindelse , føler jeg at jeg har litt kjennskap til de mer mystiske siden av Yogisk aktivitet , og det er akkurat hva denne artikkelen vil befatte seg med .

Yoga er et ord fra det gamle språket sanskrit - en som var veldig ren og presis i sin mening , og utviklet sammen med de store visdom tradisjoner i Østen . Det kan sammenlignes med hebraisk i den forstand at språket i seg selv regnes som hellig i noen kulturer .

Med det i tankene , håper jeg leseren kan innse at objekter i sanskrit ikke er tilfeldig navngitt , de er, til det motsatte, gitt svært konkrete og presise betydninger å formidle enorme betydninger . Når oversatt til engelsk, betyr ordet Yoga ' Union . '

Jeg vil overlate til leseren å ta det betyr at de vil fra denne foreningen , og gå videre til de fire første av de såkalte "åtte Legs of Yoga "

Sistnevnte fire , jeg er redd , er svært avansert materiale, som jeg selv ikke føler jeg er tilstrekkelig nok i praksis å forstå og sette pris på. Men det er selvfølgelig opp til den jurisdiksjonen til leseren som til hvorvidt de velger å spørre lenger enn denne artikkelen lyser .

De fire første punktene er navngitt som dermed :

 

 Yama

 niyama

 asana

 Pranayama

 

Yama kan grovt oversettes som "kontroll" - selv om jeg vil minne leseren om at disse gamle ordene har betydning langt utover det som kan oversettes til engelsk. Det dreier seg om viljestyrke av den enkelte , med en evne til å opprettholde og okkupere en viss tilstand eller plass i sine tanker . For eksempel , er utøvelsen av å sitte stille og prøver ikke å tillate noen tenkt å gå inn ens sinn først og fremst en øvelse i å utvikle Yama . Implikasjonene av Yama er , igjen , lenger nå enn ett avsnitt kunne belyse , og jeg oppfordrer leseren til å finne ytterligere materiale for studien . I flere fysiske vilkår , kunne Yama bli tenkt på som å utøve viljestyrke over egen kropp , holder en anstrengende stilling eller lignende.

Niyama kan grovt oversettes som " retning " - og er litt vanskeligere å forklare . For å illustrere , forestille seg en ball , en tøff strikk og konsentrert ball ( holdt sammen av Yama ) . Niyama så er den retningen i hvilken den ballen er i bevegelse. Si for eksempel at du ønsker før du begynner praksis er å ha en levende visualisering av dine chakra sentre . Yama ville spille inn i den ved å stenge ute alle andre tanker som ikke angår målet ditt , og niyama ville være at motiverende kraft som førte deg nærmere den inntreffer. Yama og Niyama er delikat balansert , som å ha for mye retning uten kontroll vil bare lede deg til en vandrende sjel , og for mye kontroll uten retning vil ikke få deg overalt .

Asana og Pranayama er både viktig i seg selv , selv om de er nært beslektet nok til at de kan grupperes sammen . Asana er ens evne til å stenge ute sanseinntrykk fra kroppen , og Pranayama er evnen til å stenge ute sanseinntrykk fra sinnet . Asana jeg tillit er lett nok å forstå , selv om Pranayama kan forveksles med det første prinsippet om Yama . Til dette , er en mer vestlig forankret forklaring nyttig .

Når vi kommer inn i dype nok nivåer av interiør bevissthet , slipper vi inn i Theta brain staten . Dette er en hypnotisk transe , og er også den samme tilstand vi er i når vi drømmer . Du kan oppleve at når du går inn i denne tilstanden , har du en tendens til å bare " drive " uten noen reell retning - du har mistet både Yama og Niyama , selv om Asana er høyere enn da du først begynte praksisen .

Pranayama , da, er din evne til å opprettholde både Yama , Niyama , og Asana når du taster inn disse dypere tilstander , tilstander hvor det er veldig lett å miste fokus - selv om du er i veiledet meditasjon med noen snakker til deg og jobbe deg gjennom en visualisering , eller hva kan gjelde . Theta tilstand er kanskje det vanskeligste hinderet i å lære hvordan å oppnå svært dype og forankret tilstander av bevissthet , som det er vanskelig å navigere uten å miste klarhet og bevissthet . For å re - integrere med den innledende definisjonen jeg ga , er Pranayama ens evne til å stenge ute sinnets tendens til å vandre , drift , eller frir om , og for å opprettholde Yama og Niyama .

Jeg håper denne grunnleggende oversikt over disse fire prinsippene hjelper leseren med sin egen praksis , og jeg oppfordrer deg til å lese videre i dette emnet .