Yoga er en livsstil , noe som kan berike en utøvers liv langt utover den fysiske praksis tid tilbrakt i klassene . Yoga fremmer en fredelig sameksistens med alt . Dette Yogisk tankegangen skaper en innstilling om å leve i harmoni , for å få bedre sammen med en selv , så vel som med andre. Innenfor Yoga Sutra av Patanjali , er Yama en viktig del av et komplett liv . Yamas lære oss prinsipper og verdier , som legger grunnlaget for sosial atferd . Disse retningslinjene for sosial atferd er den første lem av Patanjalis Raja Yoga . Yamas er en referanse for å leve en livsstil som er i fullstendig harmoni med verden rundt oss .
Filosofien av Raja Yoga er tidløs . Det samme kan sies om noen av komponentene i Patalanji sin Yoga Sutra . Det antas at Patanjalis kompilert yamas fra Lord Mahavir tallet, " Fem store løfter . " De fem store løfter , eller Yamas , er, faktisk , universell moral , som i dag hedret av religioner og regjeringer rundt om i verden .
Ahimsa
Den første yama er kjent som " Ahimsa , " som inkluderer ikke-vold i tanker , ord og handling , og blir ofte sammenlignet med budet : " . Du skal ikke slå i hjel" Det er en slående likhet , men ahimsa er medfølelse for alle vesener . Nivåer av medfølelse kan dyrkes på mange måter , men Yoga utøvere bør innse at å hedre seg selv , i en fysisk praksis , ville være å unngå tvang . Når vi vurderer ahimsa utenfor matten , er dette en livsstil bygd på å være en god levende eksempel på Yoga .
Satya
Den andre yama er kjent som " Satya . " Sataya er ærlighet overfor andre og dessuten til en selv. Å leve et liv i bedrag kan være svært komplekse. Bare spør alle som har vært utsatt offentlig om byrden av skyld . Selv om det ikke kan være lett , er ærlighet det enkleste valget å gjøre .
Asteya
Den tredje yama er kjent som " Asteya . " Mange sammenligner det til bud: "Du skal ikke stjele . " Århundrer passere og det er nye måter å ta fra andre, mens rettferdiggjørende det . Uavhengig av tid , sted , religion eller filosofi , for å ta noe , som ikke er fritt gitt , er en form for tyveri .
brahmacharya
Den fjerde yama er kjent som " Brahmacharya ", som ber om moderasjon i alle ting , er svært kontroversielt . Noen Yoga skoler behandle denne Yama som en ekstrem askese og forsakelse av alle verdslige gleder. Det er sannsynlig at Lord Mahavir ment for denne yama tolkes på den måten . Tross alt , gjorde han gi opp alle verdslige gleder.
Men , er Yoga i seg selv en livsstil som utvikler seg mot midten av veien . Det er naturlig for mennesker å bli tiltrukket av hverandre , men vi må alltid se mot midten banen og føler i våre hjerter hva som er rett . Å gjøre det rette er ikke alltid hva andre ville gjøre . Vi lever i en tid , da legger frem et engasjement, kan bli sett på som gammeldags. Likevel , å gjøre en innsats er det første skritt mot å oppnå et mål .
Aparigraha
Den siste , og femte yama , kalles " Aparigraha . " Det finnes noen hot diskusjoner i forhold til dette yama . Noen Yoga lærere ikke er enig med denne Yama , som det motsetter seg å eie eiendommer . Men , mer kosmopolitiske individer er Yoga lærere med familier . Den unødvendig opphopning av rikdom , og overdreven lojalitet mot eiendeler , er selvdestruktiv . Det er grunn til bekymring for at eiendelene kan distrahere moderne Yoga utøvere fra å finne de dypere aspekter, som oppstår i deres indre natur og vesen. Dette jag etter materiell rikdom kunne holde den globale utviklingen av yoga til en stillstand . Likevel , Yoga utøvere er vanligvis givers og innovatører . Yoga er i forkant av den grønne bevegelsen . Moderne Yogisk filosofi har utviklet seg på verdensbasis mot handlinger av sosialt ansvar, snarere enn overdreven opphopning og avfall .
Yama går, i dag , og i morgen
Hva er betydningen av yama i dag ? Maharishi Patanjalis må ha lagt mye tanke i hvilken lem han ville navnet først . Betydningen av Yama er primær og evig . Dermed yamas er tidløse retningslinjer for fortid, nåtid og fremtid . Yamas er beæret i våre lover , religioner og filosofier . Hver av oss har makt til å tolke retningslinjene i en rekke måter , men vi vet i våre hjerter hva som er rett og hva som er galt .